...

Pesten op de werkvloer: een gezamenlijke aanpak

Pesten op kantoor, het lijkt iets uit de schooltijd dat we allang achter ons gelaten hebben. Toch is dit voor veel mensen de harde realiteit van hun dagelijkse werkomgeving. Roddelen, treiteren en ander ongewenst gedrag maken de werkplek voor velen een kwelling, en dat in een tijd waarin we juist zouden moeten streven naar een inclusieve en ondersteunende bedrijfscultuur.

Beau van Oldenburg, deskundige op het gebied van pesten aan de Rijksuniversiteit van Groningen geeft in een artikel op nu.nl aan dat 10 tot 15 procent van de werknemers last van pestgedrag op de werkvloer. Uit een onderzoek van het CNV onder 2700 werknemers blijkt dat ruim een kwart te maken krijgt met pestgedrag. Dit is een zorgwekkende statistiek die niet alleen impact heeft op de slachtoffers, maar ook op de collega’s die getuige zijn van dergelijk gedrag.

De uitdagingen voor werkgevers

Het signaleren van pestgedrag blijft een uitdaging voor veel werkgevers. De opkomst van sociale media heeft bovendien een nieuwe dimensie toegevoegd aan het probleem, met gedrag zoals het maken van kwetsende screenshots tijdens online vergaderingen of het sturen van e-mails achter iemands rug om. Dit maakt het des te belangrijker voor bedrijven om actief in te zetten op het tegengaan van pesten.

De gevolgen van pesten

Pesten op de werkvloer kan ernstige gevolgen hebben voor de geestelijke gezondheid van de betrokkenen, waaronder een verhoogde kans op depressie en sociale angsten. Dit benadrukt de noodzaak voor een proactieve aanpak van het probleem. Patricia Bolwerk van Stichting Stop Pesten Nu wijst erop dat er vaak pas wordt ingegrepen als de situatie volledig escaleert. Dit onderstreept het belang van preventie en het stellen van duidelijke gedragsregels, inclusief consequenties bij overtredingen.

Wat kunnen we doen?

De RIE specialist biedt ondersteuning bij het opstellen van een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) waarin psychosociale arbeidsbelasting, waaronder pesten, een belangrijk aandachtspunt is. Door samen te werken aan een gedegen RI&E, zetten we een stap in de richting van een gezondere en veiligere werkomgeving voor iedereen.

Pesten op de werkvloer is een probleem dat we niet mogen negeren. Laten we samen de verantwoordelijkheid nemen om een positieve en ondersteunende bedrijfscultuur te bevorderen, waarin iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. Want uiteindelijk verdienen we allemaal een werkomgeving waarin we kunnen groeien en bloeien.

Veelgestelde vragen

Ja. Heb je medewerkers die samen meer dan 40 uur per week werken? Dan ben je verplicht om een actuele RI&E te hebben. In sommige gevallen moet deze ook getoetst worden.

Dat hangt af van hoe je het aanpakt:

  • Zelf uitvoeren: afhankelijk van je planning

  • Samen met ons: meestal 1 tot 2 weken. Bij spoed kunnen we vaak binnen 48 uur opleveren.

  • Volledig uitbesteden: wij leveren gemiddeld binnen 10 dagen op

De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert of jouw RI&E aanwezig, actueel en volledig is. Ook wordt gekeken of er een Plan van Aanpak is én of dit actief wordt opgevolgd.

De preventiemedewerker helpt bij het opstellen, uitvoeren en onderhouden van de RI&E. Hij of zij is vaak de schakel tussen de werkvloer en het management als het gaat om veiligheid en gezondheid.

Een goede RI&E bevat:

  • Een overzicht van alle arbeidsrisico’s

  • Een inschatting van de ernst van elk risico

  • Een Plan van Aanpak met concrete maatregelen

Je RI&E moet altijd up-to-date zijn. Dat betekent dat deze zowel moet voldoen aan de laatste wet- en regelgeving, als een actueel beeld moet geven van de situatie binnen jouw organisatie. Verandert er iets in je processen, werkplekken, arbeidsmiddelen, teams of organisatieopbouw? Dan ben je verplicht om de RI&E aan te passen. Denk aan verhuizingen, nieuwe machines, reorganisaties of andere wijzigingen die effect hebben op risico’s.

Auteur

No data was found
Datum : 30-06-2025

Deel :